ACTUEEL
laatste nieuws
....................
VITANESS
POMMETJE  THEATER
AGENDA  THEATER
Techniek theater
Ruimte gebruiken?
Fotoalbum
Muzikanten
TT Hallen 8/9 april
Tineke Schouten
VRIJWILLIGERS
....................
GALERIE POMMONA
Atelierroute 2014
Project Vreemde eend
Veiling 11-11- '11
....................
LIJSTENMAKERIJ
....................
TEDJA  DUYVESTEIJN
Fotoalbum
Activiteiten
....................
KUNST EN THERAPIE
Therapie actueel
Exposanten
Openingstijden
Zo vindt u ons
Contactformulier

 

 

 

Tedja Duyvesteijn

 

Naar aanleiding van het programma Tussen Kunst en Kitsch heb ik mezelf vaak afgevraagdWanneer spreek je over Kunst en wanneer over Kitsch?

 

Bij Tussen Kunst en Therapie lijkt hetzelfde te gelden, als iemand een beeld maakt, wanneer spreek je dan over Kunst en wanneer over Therapie?

 

Door een goede begeleiding bij het maken van een beeld kan iemand die in therapie is een kunstwerk maken, het beeld wat dan gecreëerd wordt, zal uiteindelijk naar je toekomen, er komt een transformatie tot stand, waarbij de persoon ook een verandering ondergaat.

 

 

De Kreet

 

Zie ook in mijn schilderij, ik werd bewust van mijn noodlot, door mij uitgedrukt als noodkreet.

 

De schreeuw om hulp kwam naar buiten.

 

Dit maakte mij open en ik kan  nu weer creëren.

 

 

 
Tedja Duyvesteijn

 

Edgar Munch

 

De Schreeuw is een psychisch zelfportret van Edvard Munch. Het is een schilderij gebaseerd op een eigen traumatische ervaring.

 

Op een avond wandelde Munch met vrienden terug naar de stad Oslo. Ze bleven staan op een brug. Terwijl zijn vrienden doorliepen bleef Edvard staan, aangegrepen door het landschap en de lucht met de ondergaande zon. Hij hoorde en voelde het landschap rondom hem schreeuwen. Hij kreeg een onmachtig en depressief gevoel. Deze gebeurtenis maakte zo veel indruk op hem dat hij deze gebeurtenis later vastlegde op doek.

 

Hij schilderde De Schreeuw in een periode na een bijzonder pijnlijke liefdesverhouding met een getrouwde vrouw, genaamd Millie Thaulow. Tijdens de door jaloezie, achterdocht en pijn getekende relatie schilderde de kunstenaar een aantal doeken die het verloop van de verhouding illustreren. Toen zijn relatie met Millie Thaulow definitief voorbij was, schilderde hij De Schreeuw. Het ontzette, tot wanhoop gedreven figuurtje is dus eigenlijk Edvard Munch zelf.

 

Het doek toont een in felle kleuren geschilderd en uit golvende lijnen opgebouwd landschap, waarin een spookachtige figuur de kijker aankijkt. Ook het lichaam van het wezentje kronkelt mee met het kronkelende landschap. De angst overheerst in de panische penseeltrekken die de geluidsgolven van de tomeloze schreeuw weergeven. De combinatie van felle en zachte kleuren verhoogt dit effect.

 

Rechts op het schilderij bracht Edvard Munch een verticale balk aan om het schilderij smaller te doen lijken.

 

 

 

 

 

 
Edgar Munch


info@tussenkunstentherapie.nl


Top